Snooze Me

Hörde på radion för några dagar sedan att några medicinska forskartalanger kommit fram till att den moderna människans främsta morgonvapen, snooze, står som ett gravt övergrepp på djupsömnen och kan mycket väl tillämpa djupa sår i den så viktiga återhämtningsprocessen. Se där. Jag skulle tippa att många med mig mottog denna nyhetsuppdatering med en 20 % förvåning och blickhöjande, för att följas av en 80 % dos av likgiltighet och fortsatt vardagslunk.

Sluta snooza?! Då kan jag ju lika gärna säga upp mig på en gång och börja samla wellpapp. Införandet av snoozefaktorn har ju utvecklats till en av ett välspunnet samhälles grundvalar, accepterad och mottagen med öppna armar av den väloljat bekväma konsumenten. Skulle denna forskarkommentar, mot all förmodan, gnugga in sig tryggt och slå rot i konsumentbarmen kan vi nog i nästa stund blicka ut över ett kargt och oförlåtligt arbetslöselandskap. "Förlåt att jag kommer försent, men du vet, snoozefunktionen är ju borta och min självdisciplin med den!" "Försvinn!" Tack och hej välfärdsstaten Sverige!

Nu kanske jag i alltför stor utsträckning talar av egen känsla och erfarenhet, då jag med allra största säkerhet skulle gå under utan min djupt förlåtande älskarinna snoozefunktionen. Fast med närmare eftertanke kanske det skulle vara det uteslutande mest effektiva sättet att bringa disciplinerat off-läge och slagfärdig morgonkraft åt en förtappad nattugglesjäl.
Nej. Jag säger nej. Där blir det bestämt nej. Vi som har kommit så långt i våran relation. Vi har ju faktiskt pratat om att förlova oss och gå upp till fyra snoozelägen.

Kommentarer
Postat av: Yohn

Hm... detta ämne hade ju jag på hyllan "kommer till bloggen inom en snar framtid". Fan för dej Staffan! Aja... håller ju med i de mesta du skriver. Dock så kan man se snoozfunktionen som ett helvete. Vet inte hur många som trycker på snooz tills de de inser, matterfacka! Det är 15 minuter tills jag ska vara på jobbet. Vissa skulle nog klara sig bättre utan den.



Snooz är dödsynden lätjan som smeker dej medans djävulen skrattar åt det faktum att han kommer få knulla din själ i helvetet, eller något sånt.

2008-10-22 @ 12:00:58
URL: http://http/employed.blogg.se
Postat av: Jon

Frågan är vem som uppfunnit Snoozfunktionen. Att han eller hon inte har vunnit nobelpriset är för mig en gåta!

2008-10-22 @ 20:01:39
URL: http://jormaa.blogg.se/
Postat av: Jon

På 1950-talet när snooze-funktionen lades in i väckarklockorna, hade mekaniken inuti väckarklockorna sedan länge varit standardiserad. Detta innebar att tänderna på kugghjulet till snooze-funktionen var tvungen att matcha den befintliga konfiguration. Detta lämnar ingenjörer med ett enda val: De skulle kunna ställa snooze-tiden till antingen lite mer än nio minuter, eller lite mer än 10 minuter. Men eftersom rapporter visade att 10 minuter var för långt, eftersom det tillåter människor att falla tillbaka i en "djup" sömn, beslutades det om nio minuters snooze, i tron om att folk skulle vakna lättare och gladare efter en kortare tupplur. Även om dagens digitala klockor kan programmeras att ha en snooze, oavsett längd, väljer tillverkarna att hålla sig till nio minuter, eftersom det är vad konsumenterna förväntar sig.[1].

2008-10-22 @ 20:03:24
URL: http://jormaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0